Henk Westbroek wist het mooi te verwoorden. “Ik heb getwijfeld over België”. Maar je hoeft helemaal niet te twijfelen. Als je op zoek bent naar een tweedehands auto en het geen probleem vindt om een klein stukje de grens over te gaan, kijk dan zeker ook naar het zonnige zuiden.
Waarom België?
Het is redelijk bekend dat het importeren van een occasion uit Duitsland zeker de moeite waard kan zijn, maar dit geld dus ook voor onze zuiderburen. Ze staan dan wel niet bekend om de schitterende staat van hun wegen en de meeste Nederlanders associeren auto’s en België toch voornamelijk met dat stukje hobbelig asfalt tussen ons en de zachtglooiende snelweg van de Péage in Frankrijk. Toch is het aan te raden om België serieus te nemen als het gaat om de aanschaf van een gebruikte bolide.
Waarom? De reden is niet anders als voor de import van een auto uit Duitsland: er is een enorm potentieel prijsvoordeel te behalen en de markt van luxer uitgevoerde tweedehandsjes is groter in België dan in Nederland, waar er toch vooral veel mager uitgevoerde leasebakken te vinden zijn.
Het prijsvoordeel heeft voornamelijk te maken met het feit dat in Nederland BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen)betaalt dient te worden, waar dit in België niet het geval is. Dit heeft dus al een invloed op de nieuwprijs, en dat kan teruggezien worden in de tweedehands prijs logischerwijs.
Als je een auto importeert zal je ook BPM moeten betalen, maar dit tarief is beduidend lager dan voor een nieuwe in Nederland gekochte wagen. Er zijn verschillende methoden om deze BPM te berekenen, en het is natuurlijk de kunst om de juiste (en meest gunstige) te kiezen. Dit kan je zelf doen maar er is ook een keur aan bedrijven beschikbaar dat dit voor een vergoeding voor je kan doen.
Lekker makkelijk?
Het mooie is dat je in een groot deel van België in je eigen taal kan onderhandelen, iets wat in Duitsland misschien een struikelblok kan zijn. Een bijkomend voordeel is dat, anders dan in Nederland, je niet naar een postkantoor hoeft te gaan voor de overschrijving van de auto. Ook is de verkoper verplicht om aan te tonen dat de auto in goede staat is en zal je een car-pass ontvangen met de kilometergeschiedenis.
Voordat je uiteindelijk kan genieten van je in België aangeschafte occasion, zal je de auto moeten laten keuren bij de RDW en een Nederlands kenteken aan moeten vragen. Maar dan rijdt je daarna voordelig in een auto die je in Nederland waarschijnlijk niet eens had kunnen vinden.
Of er leven is op Pluto dat weten we nog niet, maar dat je niet hoeft te twijfelen over België is een ding wat zeker is.